Online winkelen is gemakkelijk, maar kent ook zijn gruwelen als het op de maat of de kleur aankomt. Om jezelf tijd en ergernis te besparen – denk aan het naar de post hollen om het kledingstuk te retourneren- mijn vijftien tips voor succesvol online winkelen:
- Weet je lichaamsmaten – Kledingmaten verschillen van merk tot merk. Belangrijke maten zijn je lichaamslengte, je borst-, je taille- en je heupomvang. En je binnenbeenlengte. Als je een stijladvies op afstand (STOA) hebt aangevraagd dan heb je je lichaam al op moeten meten en weet je inmiddels je lichaamsmaten. Hieronder zie je een maattabel van Ulla Popken. Ben je er niet zeker van? Bel met de webwinkel om advies te vragen over welke maat je het beste kunt bestellen.
- Gebruik de fitfinder die inmiddels op veel websites aanwezig is. Je vult je lengte, gewicht en je postuur in en je krijgt de aanbevolen maat voor dat kledingstuk. Want zoals al gezegd, de kledingmaten zijn van elk merk anders. Klik hieronder maar eens op de link van Ulla Popken.
- Verfijn de zoekopdracht– Bij de meeste webwinkels kun je je zoekopdracht verfijnen. Je kunt de kleur kiezen, je kledingmaat, het model en ook wat je er aan uit wilt geven. Zo vermijd je dat je pagina na pagina moet bekijken en dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
- Weet wat je bodytype is – Na een online stijladvies weet je welk bodytype je hebt en welke modellen daar goed bij staan. En welke kleding je beter kunt laten hangen. Er zijn steeds meer webwinkels die met bodytypes of figuurtypes werken. Als jij jouw bodytype intikt krijg je modellen voorgeschoteld die geschikt voor je zijn. Neem dit niet klakkeloos aan, want er zitten beslist kledingmodellen tussen die niet het beste in jou naar boven halen. Weet zelf wat je staat en houd altijd in je achterhoofd dat een webwinkel je weliswaar het zoeken wil vergemakkelijken, maar jou ook wil laten kopen. Aan de andere kant is het voor de webwinkel commercieel gezien ook niet aantrekkelijk als er veel kleding wordt geretourneerd. Vandaar dat ‘stijladvies’.
- Onderzoek de kleur– Vertrouw nooit op de naam van de kleur. De beschrijving en ook wat je ziet op de afbeelding kloppen niet altijd. Een kleur komt op elk scherm ook nog eens anders over en komt vaak niet met de kleur overeen die je in de winkel ziet. Kijk als het kan of een andere webwinkel het merk ook verkoopt en vergelijk de kleuren. Kleuren blijven dus een heikel punt en als een kleur echt niet bij jouw kleurenpalet past, stuur het terug!
- Bekijk de video – Om goed te kunnen beoordelen hoe het kledingstuk valt moet het altijd getoond worden op een fotomodel. Foto’s kunnen bedriegen, een blazer kan bijvoorbeeld op de rug met spelden ingenomen zijn, omdat het model te slank is voor die blazer. Met een kledingstuk ‘in actie’ krijg je een beter beeld.. De kans op succesvol online winkelen betekent ook dat de lengte van het fotomodel, waarop de kleding geshowd wordt, en haar kledingmaat erbij worden vermeld. Zo voorkom je dat je een jas bestelt die voor jou veel te lang of te kort is. Kijk bijvoorbeeld eens op de site van Omoda. Zij showen het kledingstuk vaak op verschillende modellen en vermelden de lichaamslengte en de kledingmaat van het fotomodel erbij.
Omoda : model 176 cm lang en draagt maat 38
- Onderzoek de kwaliteit – Kijk altijd of de samenstelling van de stof wordt vermeld. Je moet kunnen inzoomen op het kledingstuk om de kwaliteit en de afwerking te kunnen beoordelen. Hier zie je de textuur van de stof, de glans en de afwerking van de naden.
Mart Visser tm maat 50 en in meer kleuren
- Lees de reviews. Zo krijg je al snel antwoord op veel van je vragen. Het kan je de moeite van retourneren besparen, omdat de pasvorm, de maat, de kleur of de kwaliteit niet is wat je ervan verwacht. Bij onderstaande jurk bijvoorbeeld stond (hij is niet meer verkrijgbaar) in een review dat hij met een grote bovenwijdte te krap zit. Dat kun je voorkomen door niet alleen je bovenwijdte op te meten voor je hem bestelt, maar ook te weten dat dit model jurk eerder voor de vrouw met een lage balans geschikt is dan voor de vrouw met grote borsten.
- Vragen staat vrij – Als je onzeker bent over de kleur, de maat en de kwaliteit bel of chat met de webwinkel.
- Veilig winkelen – De website moet beginnen met https. Ook belangrijk is of je telefonisch contact met ze kunt krijgen. Een o6-nummer is niet voldoende! Winkel nooit op een publiek wifi-netwerk. Je bankgegevens en creditkaart zijn hierop niet veilig.
- Lees de retourvoorwaarden-Koop nooit iets als je de lever- en retourvoorwaarden niet hebt gelezen. Binnen welke termijn moet je het terugsturen en wanneer krijg je je geld terug?
- Noteer het – Maak een lijst met winkels/webwinkels en kledingmerken waar je de kleding van hebt gepast, noteer de maten en of de pasvorm goed voor je is. Dat maakt het voor de volgende aankopen een stuk gemakkelijker.
- Maak op maat – Je weet het inmiddels, slechts 5 procent van de vrouwen past naadloos in confectiekleding. Stuur het kledingstuk dus niet meteen terug als het niet helemaal past. Neem het mee naar de (Turkse, Syrische ) kleermaker/coupeuse in jouw buurt en laat hem/haar beoordelen welke aanpassingen er mogelijk zijn. Lees mijn blog Een Een kleine aanpassing een groot effect
- Vermijd impulsaankopen – Online winkelen maakt impulsief kopen erg gemakkelijk. Maar het goede nieuws en daarmee één van de grote voordelen van online winkelen is, dat je de kleding soms wel 60 dagen in huis mag houden. Dat geeft je de mogelijkheid om goed na te denken of je dat kledingstuk echt nodig hebt, kunt combineren met de andere kledingstukken van je garderobe en of je het op dit moment al gaat dragen.
- Een tip die ik ooit ergens heb gelezen: Als je vaak emails krijgt van webwinkels stuur ze dan door naar je spambox of maak een speciaal e-mailadres (bijv. gmail) aan voor al je nieuwbrieven. Je kunt ze dan één keer per week bekijken. Wil je alleen nog maar gericht kopen en niet impulsief dan is dat dé oplossing. Als ze tussen je gewone mail binnenkomen, moet je wel heel sterk in je schoenen staan om die nieuwsbrief toch niet te openen.
Tot slot: Laat je niet gek maken door Black Friday. Koop alleen die kleding die je echt nodig hebt. Die past bij je kleurenpalet en waar je veel combinaties mee kunt maken. En die je minstens vier jaar kunt dragen, zonder dat het uit de mode raakt.
Hallo Lida
Altijd erg leuk, je stukjes! Zelf koop ik vrijwel nooit online kleding. Ik wil ook graag de stof voelen en zeker weten dat het goed staat en bij mij past. Ook de kleur steekt mij erg nauw maar ieder z’n ding natuurlijk! Voor mensen die niet zo mobiel zijn is het wel een uitvinding.
Hartelijke groeten Erika
Dank voor je compliment, Erika!
Dank voor je compliment, Liliane! Misschien kun je er een weekend uitje van maken als je naar mij toekomt? Dat wordt wel meer gedaan. Ik zie je graag komen.
Beste Lida. Een hele andere vraag. Kan ik met mijn H figuur een zwarte jumpsuit van Studio Anneloes dragen tijdens de uitvoering van mijn koor op 29 november. Zwart zit zeker niet in mijn kleurenadvies. Dat is gedempt warm, maar in het koor is er geen keus. Je hoort zwarte kleding te dragen.
Ik ben benieuwd naar je antwoord. Groet Lucie
Je wat meer opmaken (oranje lippen en wat meer rouge) en als het mag gouden sieraden erbij. Wat het model betreft kan ik je hier niet adviseren, Lucie!
Wat herkenbaar 🙂 We hadden het er tijdens het kleuradvies ook al over Lida. Dank voor de tips!
Dag Lida,
Even een reactie op je laatste tip (spam). Ook ik heb me geabonneerd op een aantal nieuwsbrieven en attenderingen. Het resultaat is, dat je mailbox regelmatig vol zit met mails, waar je op zo’n moment geen tijd voor hebt. Ik stuur deze nieuwsbrieven en mails van webshops door naar een map die ik daar speciaal voor bestemd heb. Ik heb die map ‘Reclame’ genoemd (natuurlijk kun je de map ook een andere naam geven). Je maakt daarvoor een ‘regel’ aan, precies zoals je voor spam doet. Als je het zo aanpakt hoef je mails waar je in geïnteresseerd bent niet tussen de spam te zoeken.
Dat kan ook, Nelleke, maar dan moet die mails telkens doorsturen. Door reclame nieuwsbrieven een paar keer door te sturen naar de spambox, komen ze daar voortaan meteen in terecht en dan is het een kwestie van één keer per week je spambox nakijken of je ze wilt openen. Bij mij werkt die tip goed.
Dag Lida,
Voor elk nieuwsbriefabonnement maak ik een ‘regel’ aan. Daarna komen de volgende nieuwsbrieven keurig in de reclamebon terecht. Zo komt spam bij spam en nieuwsbrieven bij reclame, mooi uitgesplitst.
Voor liefhebbers van kleur, die geen bezwaar hebben tegen een buitenlandse online winkel, is Kettlewell Colours misschien een leuke winkel. Ik heb er een aantal hele fijne basisstukken gevonden van een mooie kwaliteit die zich goed laten combineren met vondsten van elders. Ik heb ook goede ervaring met de verzending en ook retourneren (het duurt wel allemaal wat langer, daar moet je rekening mee houden).
Ze geven ook aan of een kleur warm of koel is! Dat heb jij ook ondervonden, Janneke?
Tot dusver heb ik geen vervelende verrassingen gehad na ontvangst van de kleding, Lida! Het is altijd spannend bij internet aankopen. Wel hebben ze in verhouding minder gedempte kleuren en meer diepe. Maar daar ben je zelf bij.
Wat ik ook heel fijn vindt, is dat er meerdere witte tinten te koop zijn en dat er van basic tops meerdere modellen zijn – met V-hals, vierkante hals, watervalhals. En dan met lange of driekwart mouwen. Getailleerde modellen en wat wijder. Het is niet zo dat alle kleuren in alle modellen te koop zijn, maar er is beslist keus.