Last van koopdrang? Dit is de schuldige.

Laat jij je snel verleiden als er een hoge korting wordt gegeven? Misschien kent iedere vrouw die koopdrang wel en is het moeilijk om daar geen gevolg aan te geven. Of toch niet?

Last van koopdrang? Dit is de schuldige

Op 25 november is het Black Friday. Dit uit Amerika overgewaaid fenomeen is van oorsprong de dag na Thanksgiving, die officieel het inkopen voor de feestdagen inluidt. En dat met hoge kortingen. Kortingen stimuleren onze koopdrang. Inmiddels is de wetgeving in ons land aangescherpt. Winkeliers mogen in de drie maanden voorafgaand aan Black Friday hun prijzen niet verhogen. Dat werd in vorige jaren wel gedaan, om vervolgens extra hoge kortingen te kunnen geven.

Laat jij je snel verleiden als er korting wordt gegeven? Uit onderzoek is gebleken dat vrouwen een hoger geluksmoment ervaren als er korting wordt gegeven. Dat geluksmoment wordt veroorzaakt door het gelukshormoon dopamine. Dopamine is een neurotransmitter die door onze hersenen stroomt om informatie van de ene naar de andere zenuwcel over te brengen. Dopamine zorgt ervoor dat we genot ervaren en ons beloond voelen. Hierdoor motiveert het ons om bepaald gedrag, zoals het kopen van kleding, te herhalen om het fijne gevoel opnieuw te krijgen.

Die koopdrang kennen we misschien wel allemaal. En ook het gevoel daarna dat het geluksmoment maar kort duurt, omdat je beseft dat je het kledingstuk niet echt nodig had. Of omdat het pas gekochte kledingstuk niet de topper blijkt te zijn die je bestaande garderobe een oppepper geeft.

Hoe kun je die koopdrang omzetten in koopkracht? Het kan helpen niet doelloos de stad in te gaan, bijvoorbeeld. Maar ook kleding kopen niet als hét middel te zien om je beter te voelen als het even niet zo lekker met je gaat. Je zelfliefde versterken, accepteren dat je goed bent zoals je bent en niet mee hoeft te doen met alle modetrends om erbij te horen. Je realiseren dat die hoge korting er alleen maar is om jou te laten kopen.

Last van koopdrang? Dit is de schuldigeNeem een korte denkpauze voor je met dat ‘koopje’ naar de kassa gaat:

  • Heb ik het echt nodig. Liggen er niet al tien dezelfde soort shirtjes in mijn kast.
  • Kan ik het minstens met drie andere kledingstukken van mijn garderobe combineren.
  • Wat voor cijfer geef ik het op de schaal van 1 tm 10. Het moet minstens een 8 zijn! Realiseer je dat je dat kledingstuk nauwelijks zult dragen als het geen topper voor je is. Dan wordt een koopje uiteindelijk een duur kledingstuk, denk aan de kosten per keer
  • Waarvan is het kledingstuk gemaakt. Kan ik het zelf wassen of moet het chemisch gereinigd worden. Is het materiaal recyclebaar.

Het goede nieuws is dat er een tegenbeweging op komst is. Steeds meer retailers (winkels en webshops) doen niet meer mee. Ze sluiten zelfs hun deuren of de webshop. Dat staat in het teken van Green Friday, een oproep om minder en bewuster te consumeren, maar ook bewuster om te gaan met de spullen die je al bezit.

13 gedachten aan “Last van koopdrang? Dit is de schuldige.”

  1. Wat een actueel stukje, Lida! Mooi onderscheid: koopdrang en koopkracht. Niet alleen goed voor de eigen portemonnee, maar ook voor het klimaat… niets meer kopen wat je niet nodig hebt. Goed begin van de zondag!

  2. Hallo Lida, inderdaad 2 tot 3 x nadenken heb ik dat artikel nodig. Zo doe ik mijn meeste kleding zelf maken, en ga dus naar de stoffen markt om er mijn voordeel te doen. En merk hoe groot de verleiding is om dat ene lapje er nog bij te kopen want het is zo mooi. Kom ik thuis is het toch niet de bijpassende kleur voor de broek of rok. Met gevolg een kast vol met lappen stof. (Is toch wel gemakkelijk) Sinds een tijdje neem ik de broek of rok mee en koop alleen wat ik nodig heb. WIE WEET TE COMBINEREN, HEEFT ELKE DAG NIEUWE KLEREN

  3. Goed artikel met rake Loesje erbij, dankjewel Lida. Ik vind je analyses en artikelen sowieso goede ‘consuminder’ motivatie geven!

  4. Herkenbaar, ik heb mijn rook verslaving om gezet
    In een koop verslaving! En ja, ik weet dat ik er echt serieus iets mee moet doen. Gisteren alle Black Friday folders en mailtjes ongezien weg gegooid. Dat sommige winkels niet meedoen heeft meer te maken dat ze de prijzen niet eerst (stiekem) mogen verhogen. Maar dat is mijn persoonlijke mening…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.